16 elo Moni uupuu tekstien äärellä
Yhteiskuntamme pyörii kielen ja tekstien varassa. Lait ovat tekstejä, ja lait edellyttävät työpaikoilla päätöksiä, suunnitelmia, raportteja ja satoja muita tekstejä, kirjoittaa Kotimaisten kielten keskuksen (Kotus) viranomaiskielen asiantuntija Ulla Tiililä Yle-kolumnissaan.
Baaritiskillä äskettäin piipahtanut kertoi iäkkään leski-isänsä todenneen, että kotihoidon työntekijä se vaan naputtelee laitettaan. Tiililä nostaa esiin, että vanhuspalvelutyössä kirjaamista tekee päivittäin lähes jokainen työntekijä ja että päivittäiseen kahvitteluun asiakkaiden kanssa ehtineiden työntekijöiden osuus on vuosikymmenessä romahtanut.
Voisi ajatella, että kun jotakin työtä tulee lisää, esimerkiksi tietojen kirjaamista, jostakin toisesta työehtävästä olisi nipistettävä, jos työpäivät eivät pitene, Tiililä kirjoittaa. Tekstit ovat hänen mukaansa kuitenkin huonosti tunnistettu resurssisyöppö.
Tekstit uuvuttavat tekijöitään, mutta niiden äärellä uupuvat asiakkaatkin, jotka tekstejä lukevat. Tiililän mukaan lähes 15 prosentille väestöstä hyvin kirjoitettu yleiskielinen tekstikin on liian hankalaa vaikeaselkoisesta virkakielestä puhumattakaan.
Hallitusohjelmaan on kirjattu muun muassa, että viranomaiskieli saa erityistä huomiota ja että selkokielen käyttöä lisätään. Koronapandemian pysäyttäminen on vienyt hallituksen aikaa, eikä se ole pystynyt keskittymään hallitusohjelman läpiviemiseen. Tiililä toivoo, ettei hallitusohjelma jää edustamaan sitä valtavaa tekstijoukkoa, jossa kirjaukset eivät koskaan muutu toimenpiteiksi.
► Ulla Tiililä: Raportteja, arviointeja, kartoituksia – tekstien äärellä uupuvat sekä työntekijät että asiakkaat
Vahva lukusuositus!
— Julkaistu 16.8.2020
Sorry, the comment form is closed at this time.