Kotonapysymisala

Koronaviruksella on ollut melkoisia vaikutuksia markkinoiden toimintaan. Selviytyjiin, jopa nousijoihin, saattaa kuulua niin kutsuttu kotonapysymisala. Helsingin Sanomat kertoi, että elokuvia ja tv-sarjoja suoratoistona tarjoavan Netflixin osake on sinnitellyt samaan aikaan kun monella muulla alalla, esimerkiksi risteilyalalla, yritysten osakekurssit ovat pudonneet roimastikin.

Kotonapysymisala on konkreettinen, havainnollinen käsite, suorastaan mainio. Mitä muita palveluja tai tuotteita voisi laskea kuuluvaksi siihen?

Ruokasäilykkeet, kenties? Talouselämä-lehden mukaan saksalaiset ovat hamstranneet kotiin säilykkeitä, pastaa ja desifiointiaineita.  Suomalaislehti viittaa Washington Post -sanomalehteen, jonka mukaan amerikkalaiset ovat rynnistäneet ostamaan myös vettä ja wc-paperia. Suomessa Kesko on havainnut  merkkejä paitsi käsidesin myös säilykkeiden ja viljatuotteiden kysynnän kasvusta samaan aikaan, kun koronavirustartuntojen määrä on kasvanut.

Nettiruokakauppa  samoin kuin  valmiiden ruoka-annosten kuljetus kotiovelle lienevät nekin osa kotonapysymisalaa.  Baarinaapuri  tilasi netistä uusia paistinpannuja usemmankin (tosin ennen koronaviruksen leviämisuutisointia), ja voisi ajatella, että jos ulkona syöminen vähenee, ruoanlaitto kotona entistä ehommilla välineillä kasvaa. Entäpä kylpeminen ja saunominen? Vaatteiden ompelu ja korjaaminen, käsityöt?

Baaritiskillä bongattiin myös sana koronakaranteeni. Sekin vallan mainio yhdyssana. Eri asia kylläkin,  miten ymmärrettävä ilmaisu se on sitten aikanaan, kun uutisointi koronaviruksesta on hiljentynyt ja karanteenit painuneet unholaan.

 

Julkaistu 3.3.2020

Ei kommentteja

Sorry, the comment form is closed at this time.